Bantuan Kanak Kanak Sehingga RM1,000 Kini Dibuka. Bagi membantu rakyat khususnya kumpulan sasar, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM), melalui agensi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), menyediakan sebelas jenis bantuan.

Bantuan Kanak-Kanak adalah salah satu jenis sokongan yang ditawarkan. Kanak-kanak yang layak boleh menerima bantuan antara RM150 sebulan (minimum) dan RM1000 sebulan (maksimum), bergantung kepada kriteria tertentu.

Permohonan Bantuan Kanak Kanak Sehingga RM1,000


Matlamat dan objektif BKK dilaksanakan melalui agensi JKM.

Program Bantuan Kanak-Kanak (BKK JKM) bertujuan membantu keluarga atau penjaga kanak-kanak yang hilang atau kehilangan penjaga untuk terus tinggal bersama keluarga dan meneruskan kehidupan tanpa perlu menentukan tumbesaran dan perkembangan kanak-kanak itu mengikut pangkat mereka.

Selain itu, matlamat BKK JKM adalah untuk mengekalkan dan mengukuhkan institusi keluarga yang terlibat dalam menyediakan penjagaan yang sempurna untuk anak-anak, termasuk kasih sayang dan perhatian.

Syarat Kelayakan Bantuan Kanak Kanak

  1. Warganegara dan penduduk Malaysia
  2. Keluarga atau penjaga yang menjaga anak dan pendapatan isi rumahnya tidak boleh melebihi Purata Semasa PGK Isi Rumah Miskin atau Purata Semasa PGK Miskin Per Kapita.
  3. Kanak-kanak berumur 18 tahun ke bawah
  4. Jika mereka bersekolah sehingga tamat sekolah menengah, remaja berumur 18 tahun ke atas boleh dipertimbangkan.
  5. Senarai Bersama antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri, yang boleh didapati dalam Perkara 3 —Jadual Kesembilan Senarai Perundangan Perlembagaan Persekutuan Malaysia, adalah asas bagi pelaksanaan bantuan kebajikan.

Kadar Bantuan Kanak Kanak

Seseorang boleh menerima serendah RM150 sebulan dan boleh menerima sehingga RM1000 sebulan, bergantung kepada perkara berikut:

  • RM200 untuk kanak-kanak berumur enam tahun ke bawah.
  • RM150 setiap kanak-kanak berumur antara 7 dan 18 tahun; Dan
  • Tahap bantuan bulanan maksimum bagi setiap keluarga ialah RM1,000.

Kaedah Permohonan Bantuan Kanak Kanak

  1. Pegawai Kebajikan Masyarakat Wilayah, Jajahan dan Bahagian di seluruh negara mengendalikan permohonan bantuan kewangan.
  2. Setiap permohonan yang didaftarkan akan menjalani penilaian yang diuji cara untuk memastikan pemohon layak menerima bantuan; Dan
  3. Perkara ini berpegang kepada prinsip bantuan berdasarkan merit dan bukannya kelayakan.
  4. Pemohon dikehendaki membawa dokumen sokongan kepada Pegawai Kebajikan Masyarakat (JKM) Jajahan atau Bahagian bagi memudahkan urusan pentadbiran seperti:
  5. Satu salinan kad pengenalan pemohon;
  6. Salinan kad pengenalan pasangan, ibu bapa, atau anak-anak yang tinggal bersama;
  7. Salinan sijil kelahiran ahli keluarga atau anak-anak yang tinggal bersama;
  8. Sebarang salinan penyata gaji, jika ada, dan
  9. Dokumen tambahan berkaitan
  10. Pemohon mesti melengkapkan borang berikut: