Perdana Menteri kita iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru telah mengumumkan perutusan khas Pakej Bantuan Perlindungan Ekonomi & Rakyat (PERMAI) yang berkaitan dengan Program Subsidi Upah PSU3.0 iaitu bantuan khas kepada setiap pekerja sebanyak RM600.

PSU 3.0 ini akan ditugaskan oleh pihak Pertubuhan Kebajikan Sosial (PERKESO). Untuk pengetahuan anda, tujuan program/bantuan ini dilaksanakan adalah untuk membantu para pekerja tempatan yang bergaji RM4,000 dan ke bawah dan ingin membantu untuk meringankan beban para majikan ketika berasda dalam musim wabak pandemik COVID-19 yang sedang merebak dengan drastik di Malaysia

Semasa pembentangan Belanjawan 2021, PSU 3.0 ini hanya berfokus kepada sektor perlancongan dan peruncitan sahaja namun selepas pengunguman PERMAI baru-baru ini, PSU 3.0 akan lebih menyeluruh ke seluruh sektor ekonomi yang terlibat dengan pelaksanaan PKP 2.0.





SYARAT KELAYAKAN

Berikut adalah merupakan syarat kelayakan yang perlu anda ketahui sebelum melakukan sebarang permohonan:

  • Pekerja tempatan yang berpendapatan RM4,000 dan kebawah
  • Kadar penurunan sebanyak 30% atau lebih jumlah jualan atau pendapatan bulanan tahunan 2020 / 2021 berbanding dengan bulan yang sama pada tahun 2019 sebelum pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)
  • Pihak majikan dan para pekerjanya hendaklah berdaftar atau mencarum dengan PERKESO sebelum 1 Januari 2021
  • Pihak majikan telah berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) atau Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) sebelum 1 Januari 2021
  • Bagi pihak majikan yang menerima bantuan ini, mereka disyaratkan untuk mengekalkan semua para pekerja mereka yang bergaji RM4,000 dan kebawah. Pihak majikan dibenarkan untuk mengurangkan waktu bekerja ataupun pengurangan gaji selepas berunding dengan para pekerja.



CARA PERMOHONAN ONLINE PSU 3.0

Berikut merupakan langkah-langkah untuk membuat permohonan bantuan PSU 3.0 :

1. Sila layari laman web 
2. Sila klik 'Permohonan & Semakan' di bahagian PSU

3. Sila klik butang 'Permohonan 3.0'

4. Pilih negeri perniagaan beroperasi dan klik butang 'Halaman Seterusnya'

5. Isi maklumat yang diperlukan dengan betul dan lengkap

6. Muat naik segala dokumen sokongan

7. Setelah selesai, klik 'Hantar'




TEMPOH MASA PERMOHONAN PSU 3.0 

Pelaksanaan Program Subsidi Upah 3.0 ini adalah selama 1 bulan kepada para majikan yang layak bermula pada 19 januari 2021.

  • Tarikh akhir permohonan :  30 Jun 2021.